Řešitel: doc. Mgr. Ondřej Bezdíček, Ph.D.
Doba řešení: 28.11.2022-30.3.2023
Číslo projektu: IGA2.2022.1
Cílem je zjistit vztah mezi výkony v paměťovém subtestu MoCA a délkou (počtem slabik) podnětových slov.
Projekt byl schválen Etickou komisí PVŠPS 5.12.2022 pod č.j. 4/2022.
Bezdicek, O., Mana, J., Schneiderová, M., Kasáková, Z., Kopecek, M., & Georgi, H. (2024). An interplay between cross-cultural and psychometric factors in the Montreal Cognitive Assessment: Experience from the language of a small nation. Applied Neuropsychology: Adult, 1–8. https://doi.org/10.1080/23279095.2024.2397041
Řešitel: PhDr. Hana Georgi, Ph.D.
Doba řešení: 15.6.2021 - 1.5.2024
Číslo projektu: IGA2.2021.2
Cílem projektu je zajistit data pro standardizaci vybraných dotazníkových metod u seniorské populace ČR prostřednictvím online šetření.
Projekt byl schválen Etickou komisí PVŠPS 11.6.2021 pod č.j. 6/2021.
Georgi, H., & Tichá, Z. (2023). Developmental Tasks Questionnaire for Seniors: Czech Online Survey. In Horáková (Ed.), Ageing 2023: Proceedings of the 6th Gerontological Interdisciplinary Conference (pp. 38–50). Second Faculty of Medicine, Charles University. https://doi.org/10.14712/9788090734746
Řešitel: Mgr. Filip Havlík
Zahraniční spolupracovník: Prof. Amir Poreh
Doba řešení: 1.5.2021 - 1.5.2024. Řešení prodlouženo pro dosběr dat od další klinické skupiny.
Číslo projektu: IGA2.2021.1
K diagnostice struktury osobnosti a jejích poruch byla vyvinuta řada metod obsahující stovky položek jejichž administrace trvá i několik hodin. Většina z těchto metod nebyla převedena do českého prostředí, ani nedisponuje normativními daty V nedávné době byla vyvinuta nová kratší metoda Cleveland International Adaptive Psychopathology Inventory (IAPI). Tento multidimenzionální dotazník obsahuje 118 položek a vykazuje jak na klinické, tak zdravé populaci dobré psychometrické charakteristiky. Cílem této studie je adaptovat a standardizovat IAPI na dostatečně velkém vzorku zdravých osob do českého prostředí. Takto standardizovaná metoda disponující srovnatelnými psychometrickými vlastnostmi k ostatním standardním měřítkům osobnosti může být významným přínosem v české klinicko-diagnostické praxi.
Projekt byl schválen Etickou komisí PVŠPS 1.3.2021 pod č.j. 2/2021.
Řešitel: Filip Havlík
Odborný konzultant: Ondřej Bezdíček
Doba řešení: 2018 - 2019 s prodloužením do roku 2020
Číslo projektu: 18.0619.01
Deficit učení je jedním z non-motorických symptomů Parkinsonovy nemoci (PD). Nicméně křivka učení a indexy učení nebyly doposud extenzivně zkoumány jako potenciální prediktory mírné kognitivní poruchy u PD (PD-MCI). Cílem projektu bylo zjistit, zda lze křivku učení a indexy učení použít k detekci kognitivního deficitu u PD-MCI. Pro získání křivek učení a indexů učení byly administrovány verbální i neverbální paměťové testy zdravým kontrolám (HC), osobám s PD-MCI a osobám s PD bez kognitivního deficitu (PD-NC). Na základě porovnání těchto skupin se ukázal významný rozdíl pro verbální materiál v křivce učení a pro neverbální materiál byl nalezen index s vyšší diskriminační validitou než dosud zavedený index. Projekt tedy přináší nové proměnné využitelné v diagnostice kognitivního deficitu u PD.
Havlík, F., Dušek, P., Jech, R., Růžička, E., & Bezdíček, O. (2020, červenec 1-2). Brief Visuospatial Memory Test–Revised: Czech Normative Study in Young and Middle-Aged Adults. International Neuropsychological Society Virtual Event. https://www.the-ins.org/meetings/vc2020/
Havlík, F., Mana, J., Dušek, P., Jech, R., Růžička, E., Kopeček, M., Georgi, H., & Bezdíček, O. (2020). Brief Visuospatial Memory Test-Revised: Normative Data and Clinical Utility of Learning Indices in Parkinson’s Disease. Journal of Clinical and Experimental Neuropsychology, 42(10), 1099-1110. https://doi.org/10.1080/13803395.2020.1845303
Řešitel: Veronika Dostálová, Sandra Kolečkárová
Odborní konzultanti: PhDr. Martin Kuška, Ph.D., MUDr. Martin Pretl, CSc., doc. Ondřej Bezdíček, Ph.D.
Doba řešení: 2015 – 2016, s publikací výsledků v 2017 - 2018
Číslo projektu: SGS 15.02
Obstrukční spánková apnoe (OSA) je poruchou dýchání spojenou se spánkem, v jejímž důsledku je kromě nadměrné denní spavosti popisován její nežádoucí vliv na kognitivní fungování pacientů. Cílem studie bylo popsat pozornostní deficit u pacientů s kvalitativní poruchou spánku v kontextu zaměřené a rozdělené vizuální pozornosti a vývoj pozornostního deficitu během kompenzace spánkové poruchy. Pacientům se spánkovou apnoí byla administrována testová baterie složená z Montrealského kognitivního testu (MoCA), Testu pozornosti d2 a Testu koncentrace pozornosti (TKP). Za účelem sledování vlivu indikované léčby přetlakem v dýchacích cestách (přístrojem CPAP) proběhlo 3 měsíce po zahájení léčby re-testování stejnou testovou baterií. Statistická analýza potvrdila významný vliv OSA na kognitivní a pozornostní výkon pacientů. V rámci bližší specifikace pozornostního výkonu bylo zjištěno, že závažnost tohoto onemocnění významněji souvisí s rozdělenou pozorností než s pozorností zaměřenou. Léčba metodou přetlaku v dýchacích cestách příznivě ovlivňuje jak zaměřenou, tak rozdělenou pozornost pacientů. Kromě snížené kvality spánku, má na kognitivní a pozornostní výkon významný vliv také věk. Na základě této skutečnosti, autoři studie doporučují zohlednit tuto demografickou charakteristiku v budoucím zkoumání.
Výstupy projektu
Dostálová, V., Kolečkárová, S., Kuška, M., Pretl, M., & Bezdicek, O. (2019). Effects of continuous positive airway pressure on neurocognitive and neuropsychiatric function in obstructive sleep apnea. Journal of Sleep Research, 28(5), e12761. https://doi.org/10.1111/jsr.12761
prezentace výsledků na konferencích:
XVII. český a XII. česko-slovenský kongres spánkové medicíny (Liberec, 19. – 21. 11. 2015) – Závislost pozornostního výkonu na tíži obstrukční spánkové apnoe – pilotní studie (prezentovány výsledky 1. fáze testování)
24th Congress of the European Sleep Research Society (Basel, 25. – 28. 9. 2018) – Effects of continuous positive airway pressure on neuropsychiatric characteristics of adherent and non-adherent OSA patients (prezentovány výsledky 2. fáze testování)