V rámci 6. výzvy operačního programu Praha Adaptibilita byl úspěšně podpořen projekt PVŠPS č. CZ.2.17/3.1.00/36053
Realizace projektu probíhala od 1. 7. 2013 do 28. 2. 2015.
Projekt Pražské vysoké školy psychosociálních studií (PVŠPS) byl zaměřen na inovaci a rozvoj odborné praxe studentů bakalářských a navazujících magisterských programů Sociální politika a sociální práce a Psychologie. Záměrem projektu bylo pružně reagovat na rozvíjející se trh práce v oblasti sociálních a psychologických služeb a na nedostatek odborníků v těchto oborech, především v souvislosti se sílícími potřebami české společnosti zvládat dynamiku sociokulturních změn. Vedl ke zvyšování kvalifikace a kompetencí odborníků v činnostech, které zabezpečují poskytovatelé sociálních služeb a psychologové. Inovovaný program poskytl studentům plnohodnotné vzdělání ve studijních programech. Zaměřil se na vzdělání pracovníků, kteří dbají na zachování co nejvyšší kvality a důstojnosti života příjemců sociálních a psychologických služeb, mezi které patří také rodiny s dětmi, senioři, lidé se zdravotním postižením, ale také ti, kteří z různých důvodů žijí na okraji společnosti. Náš projekt byl zaměřen na vzdělání studentů v oblastech služeb sociální prevence, služeb sociální péče a základního a odborného psychologického poradenství. Inovovaný program klade důraz na rozvoj profesionální komunikace absolventů, ovládnutí praktických metod a jejich uplatnitelnost v profesním životě. Cílem projektu bylo posílení a modernizace odborného zázemí, inovace klíčových předmětů studijního programu a vytvoření nových povinně volitelných předmětů, které umožnily studentům kvalitní zpracování jejich bakalářských a diplomových prací, proběhlo zvyšování odborných kompetencí akademických pracovníků i studentů nejen jejich účastí na zahraničních stážích, ale také možností návštěvy zahraničních odborníků a jejich účasti na výuce. Projekt pomohl vytvořením možností praxí v terénu přispět k rozvoji a posílení praktických zkušeností studentů. Vzhledem k tomu, že byly projektu poskytnuty prostředky v režimu veřejné podpory "de minimis", nevztahuje se na něj povinnost volné šiřitelnosti produktů.
Klíčové aktivity projektu, které byly úspěšně realizovány:
V rámci 4. výzvy operačního programu Praha Adaptibilita byl úspěšně podpořen projekt PVŠPS č. CZ.2.17/3.1.00/34085
Realizace projektu probíhala od 1. 3. 2012 do 31. 1. 2014.
Projekt Pražské vysoké školy psychosociálních studií byl zaměřen na inovaci a rozvoj bakalářského programu Sociální politika a sociální práce v kombinované formě. Záměrem projektu bylo pružně reagovat na rozvíjející se trh práce v oblasti sociálních služeb a na nedostatek odborníků v těchto oborech, především v souvislosti se sílícími potřebami české společnosti zvládat dynamiku sociokulturních změn. Inovace programu pro kombinovanou formu studia vedla ke zvyšování kvalifikace a kompetencí odborníků v činnostech, které zabezpečují poskytovatelé sociálních služeb na základě oprávnění dle zákona č. 108/2006 Sb., O sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů. Inovovaný program poskytl absolventům plnohodnotné vzdělání v programu Sociální politika a sociální práce. Zaměřil se na vzdělání pracovníků, kteří dbají na zachování co nejvyšší kvality a důstojnosti života příjemců sociálních služeb, mezi které patří zejména senioři, lidé se zdravotním postižením, rodiny s dětmi, ale také lidé, kteří z různých důvodů žijí na okraji společnosti. Inovovaný program je zaměřen na vzdělání studentů v oblastech služeb sociální prevence, služeb sociální péče a základního a odborného sociálního poradenství. Klade důraz zejména na rozvoj profesionální komunikace absolventů, ovládnutí psychoterapeutických metod a jejich uplatnitelnost v profesním životě. V rámci studia absolvovali studenti také výcvik poradenských kompetencí, klíčový pro výkon profese sociálního pracovníka. V neposlední řadě projekt pomohl při vytvoření možností praxí v terénu k posílení praktických zkušeností studentů.
Cíle projektu, které byly úspěšně zrealizovány:
V rámci 2. výzvy operačního programu Praha Adaptibilita byl úspěšně zrealizován projekt PVŠPS č. CZ.2.17/3.1.00/32018
Realizace tohoto projektu probíhala od 1. 2. 2010 do 31. 12. 2011. Projekt umožnil zajištění kvalitní výuky dvou nových studijních programů na PVŠPS. Projekt byl zaměřen na pražské studenty a umožnil rozvoj studijních programů na území hl. m. Prahy. Projekt Pražské vysoké školy psychosociálních studií byl zaměřen na zavedení, rozvoj a modernizaci dvou nových studijních programů
1. Psychologie; obor Psychologie, bakalářský studijní program, prezenční forma studia.
2. Zdravotně-sociální péče; obor Zdravotně sociální pracovník, bakalářský studijní program, prezenční forma studia.
V rámci projektu probíhaly následující klíčové aktivity:
1. Zajištění akademického a technického zázemí studijních programů
Obsahem první klíčové aktivity bylo zajištění a modernizace vybavení nutného pro realizaci projektu. V rámci této klíčové aktivity byly realizovány následující činnosti:
- nákup nábytku do učebny a knihovny
- nákup výpočetní techniky
- nákup odborné literatury, knihovního systému a čtečky čárových kódů
- zajištění přístupových práv do databáze PsycInfo
2. Vedení a realizace studentských aktivit v rámci laboratoře pro výuku metodologie
V rámci aktivity byla dovybavena metodologická laboratoř, v rámci výuky proběhly odborné aktivity prostřednictvím laboratoře pro výuku metodologie. V akademickém roce 2010/11, s využitím vybudované laboratoře proběhlo 15 dílčích experimentů. Na základě recenzního řízení proběhlo přeložení a zaslání studentských prací do zahraničních tiskovin.
3. Tvorba studijních opor
Výstupem této klíčové aktivity je 9 studijních opor:
Vybrané kapitoly z lékařských věd pro příbuzné obory ve zdravotnictví
Antropologie v psychosociálních vědách
Základy psychognostiky
Odborné čtení a psaní
Práce s komunitou
Komunitní a skupinová daseinsanalytická psychoterapie
Daseinsanalytický výklad snů
Práce s tělem v psychologii
Psychosomatické lékařství
Aktivita zahrnovala jednak zpracování textu opor, zajištění korektur a grafického návrhu skript a dále vlastní tisk.
4. Inovace informačního systému PVŠPS prostřednictvím modernizace webových stránek školy
Na základě provedené analýzy škola zakoupila program pro tvorbu www stránek a systém pro správu obsahu. Součástí této aktivity bylo i zakoupení Zápisníku GIN pro nevidomé, který je vybavený syntetickým hlasem a slepeckou klaviaturou a slouží mimo jiné k hlasovému přenášení dat z PC a do PC pro nevidomého akademického pracovníka.
5. Zahraniční stáže akademických pracovníků školy, zahraniční stáže studentů
V rámci projektu se uskutečnily následující zahraniční stáže:
Katholieke Hogeschool Kempen v Geele, Belgie
Termín: 22. - 26.2. 2011
Počet účastníků: 2 pedagogové a 4 studenti.
Účast na international days Katholieke Hogeschool Kempen umožnila studentům školy absolvovat krátkodobou zahraniční stáž, v jejímž rámci načerpali zkušenosti a získali přehled o aktuálních trendech jak v oboru psychologie, tak zdravotně sociální péče. V průběhu international days se pedagogové z různých evropských institucí ve svých přednáškách zaměřili na práci se sociálně vyloučenými skupinami a drogově závislými. Rovněž se věnovali migračním procesům v Evropě. Tematické zaměření seminářů tedy také korespondovalo s vědecko-výzkumným zájmem školy a jejím oborovým zaměřením.
Roehampton University, katedry psychologie; Regent´s College, soukromé VŠ, zaměřené na vzdělávání v psychoterapii; Birbeck University, Velká Británii
Termín: 3. - 8.4. 2011
počet účastníků: 2 pedagogové a 3 studenti
Cesta přinesla důležité poznatky jak o studiu psychologie a psychoterapie v Británii, tak o možnostech spolupráce na poli výměny studentů a výzkumu v oboru. Studenti školy se velmi aktivně účastnili diskusí, prezentací a seznamovali se s charakteristikami a možnostmi studia v Británii.
Rotterdam univerzity, Holandsko
Termín: 16. – 19.4. 2011
počet účastníků: 2 pedagogové a 4 studenti
V průběhu zahraniční cesty se podařilo prohloubit již existující vazby na Rotterdam university. Účastníci akce byli seznámeni se dvěma základními modely VŠ vzdělávání na humanitních oborech v Holandsku, měli možnost vzájemně porovnat jak koncepci studia zdravotně sociální práce na Rotterdam university a PVŠPS, tak kurikulum a studijní plány obou škol. V průběhu cesty se díky bohatému programu exkurzí podařilo navázat kontakty na celou řadu organizací
Univerzita v Jyväskyle, Finsko
Termín: 22. - 27.5. 2011
počet účastníků: 1 pedagog a 3 studenti
Cesta byla významným přínosem k porozumění studijních nabídek a eventuálních možností studia našich studentů ve Finsku. V rámci cesty se uskutečnila návštěva katedry psychologie, vč. představení výzkumných projektů univerzity a možností studia. Proběhlo několik diskusí o možnostech výměnných programů a představení našeho systému studia, o studijních požadavcích, nárocích a formách studia, příležitostí k uplatnění na místním trhu práce.
Österreichisches Daseinsanalytisches Institut für Psychotherapie, Psychosomatik und Grundlagenforschung, Wien;
Sigmund Freud Privat Universität, Wien, Rakousko
Termín: 14. - 18.6. 2011
počet účastníků: 5 pedagogů a 3 studenti
V rámci stáže proběhlo několik významných setkání se zástupci Österreichisches Daseinsanalytisches Institut für Psychotherapie, Psychosomatik und Grundlagenforschung, Sigmund Freud Privat Universität a Universität Wien, byly navázány osobní kontakty se zahraničními kolegy ÖDAI a SFU. Podařilo se iniciovat diskusi na téma konkrétních podmínek bilaterálního výměnného programu mezi studenty SFU a PVŠPS. Dále se podařilo navštívit několik psycho-sociálních institucí (WUK - Das Werkstatten und Kulturhaus, Otto-Wagner-Spital und Pflegezentrum). Studenti PVŠPS vyjádřili velkou spokojenost s absolvovaným tematickým výjezdem a projevili zájem o magisterské studium na SFU. Dále velmi kladně ohodnotili možnost setkat se a obšírně diskutovat s jedním z hlavních představitelů světové daseinsanalýzy - prof. Wuchererem-Huldenfeldem, jakož i možnost navštívit knihovnu Universität Wien a vypůjčit si vybrané tituly. Akademičtí pracovníci ocenili zejména aktivní zapojení studentů PVŠPS při vedených diskusích se zahraničními kolegy, podobně jako i vstřícnou a přátelskou atmosféru, doprovázející jednotlivá setkání, na nichž se podílel celý výjezdový tým PVŠPS.
Katedra psychologie na TU Dresden, Německo
Termín: 28.6. - 1.7. 2011
počet účastníků: 2 pedagogové a 4 studenti
Cesta přinesla důležité poznatky ohledně systému péče o psychosomatické pacienty, dále významné poznatky ohledně studia psychologie v Německu. V diskusích se studenty byly probrány jednotlivé aspekty integrativního mezioborového přístupu k výše uvedeným onemocněním. V rámci konzultací s asistenty na Katedře psychologie TU Dresden došlo k diskusi odborné literatury, didaktického vedení výuky, výzkumných témat na zdejší universitě.
Univerzitat di Autonoma de Barcelona, Španělsko
Termín: 20. - 24.9. 2011
počet účastníků: 2 pedagogové a 3 studenti
Návštěva přinesla poznatky o systému péče harm reduction o drogově závislé a lidi ohrožené sociální exkluzí v prostředí velkého města Barcelony. V rámci výměny byla dojednána možnost další stáže pro studenty školy, nicméně pouze za podmínky překonání jazykové bariéry tzn. stáž možná pouze v katalánštině popř. ve španělštině. Studenti školy se aktivně účastnili diskusí, prezentací a seznamovali se s charakteristikami a možnostmi studia ve Španělsku.
University of Cagliari, návštěva katedry psychologie - Dipartimento di Psicologia, Itálie
Termín: 17.-22.11. 2011
počet účastníků: 1 pedagog a 3 studenti
V rámci cesty byly vytvořeny důležité kontakty hned na několika úrovních University of Cagliari. Kromě kontaktů s rektorátní úrovní a s katedrou psychologie - Dipartimento di Psicologia, byla rovněž navázána spolupráce pro budoucí meziuniverzitní výměny v rámci programu Erasmus. Koordinátorka programu Erasmus předběžně přislíbila podpis bilaterální smlouvy mezi PVŠPS a University of Cagliari. Studenti PVŠPS měli možnost dostat se v knihovnách k mezinárodní odborné literatuře, která je v podmínkách České republiky jen těžko dosažitelná. Atmosféra na katedře Dipartimento di Psicologia byla celkově velmi přátelská, přijetí vlídné, a proto můžeme do budoucna očekávat další rozvoj vzájemné spolupráce.
Filosofická fakulta Univerzity Komenského, Bratislava, Slovenská republika
Termín: 12.12.-15.12. 2011
počet účastníků: 2 pedagogové a 5 studentů
V rámci cesty byly vytvořeny důležité kontakty s katedrou psychologie, byla rovněž navázána spolupráce pro budoucí meziuniverzitní výměny v rámci programu Erasmus. Vedoucí katedry psychologie Igor Brezina Prof.PhD. dr. předběžně přislíbil podpis bilaterální smlouvy mezi PVŠPS a Komenského Universitou. Dále nabídl možnost vypracovávání bakalářských a diplomových prací studentů PVŠPS pod vedením odborných asistentů FF UK.
6. Sebezkušenostní techniky pro 2. ročníky studia
V rámci projektu proběhly tyto aktivity:
3 zážitkové kurzy pro studenty podpořených oborů
2 kurzy celoročních sebezkušenostních výcviků akademických pracovníků školy
7. Odborná konference pro akademické pracovníky a studenty PVŠPS
Odborná konference pro akademické pracovníky a studenty proběhla dne 3.6.2011 v prostorách školy pod titulem Svoboda a řád v psychoterapii. Přednášející se věnovali problematice psychoterapie, tématu svobody a řádu v ní, vnímání souvislostí v této problematice. Z přednesených příspěvků byl sestaven sborník příspěvků odborné konference.
8. Zhodnocení a evaluace prvního a druhého akademického roku
V rámci klíčové aktivity proběhla evaluace činnosti školy v časovém období dvou let po zavedení nových studijních programů formou dotazníkových šetření.