Bakalářské studium - prezenční
Cílem studijního programu Psychologie na PVŠPS je:
- vzdělat studenty tak, aby po absolvování bakalářského studijního programu mohli pokračovat ve studiu v navazujícím magisterském studijním programu jednooborové psychologie;
- vzdělat studenty tak, aby po absolvování bakalářského studijního programu mohli pokračovat ve studiu v navazujícím magisterském studijním programu v příbuzných oborech;
- vzdělat studenty tak, aby se po absolvování bakalářského studijního programu mohli dále specializovat v přípravě na výkon jiného oboru pomáhající profese.
- vzdělat studenty tak, aby si osvojili ty dovednosti, které mohou vykonávat pod odborným vedením plně vzdělaného psychologa.
Uplatnění absolventů:
- pokud nebudou chtít studenti v navazujícím magisterském studijním programu pokračovat, mohou působit v těch oblastech, kde se uplatní jako pomáhající profesionálové s bakalářským psychologickým vzděláním.
- v případě dokončení psychoterapeutického výcviku sestávajícího z předepsané teorie, sebezkušenosti a osvojení si dovedností, supervize a praxe, mohou působit jako koterapeuti
- a jako pracovníci v týmech pod vedením psychologa nebo pracovníka v pomáhající profesi s úplným vysokoškolským vzděláním
Sebezkušenost a seberozvoj
- Specifitou našeho bakalářského studijního programu Psychologie je 240 hodin setkávání v rámci předmětu Sebezkušenost a seberozvoj. Výuka probíhá blokově, třikrát v průběhu každého akademického roku, většinou prostřednictvím výjezdů mimo Prahu.
- Obecným cílem předmětu je zvýšit osobnostní kompetence studentů pro práci s lidskými společenstvími, skupinami i jednotlivci. Mezi ně patří především schopnost reflektovat vlastní prožívání a jednání, citlivost k sobě i druhým, respekt k druhým a jejich odlišnosti, schopnost řešit konflikty a další. V průběhu výuky se chceme vrátit k evropské tradici péče o duši v moderní podobě i provedení. Do péče o duši zařazujeme ty oblasti lidského života, které nejsou zatíženy duševními poruchami a patří do každodennosti. Jako nejvhodnější a praktické pro výuku se nám jeví zabývat se fundamentálními oblastmi života, ve kterých se člověk denně pohybuje, znovu jim porozumět podstatně a rozšířit jejich porozumění pomocí komunitní a skupinové práce. K těmto oblastem patří např. péče o společenství, péče o vztahy, péče o tělesnost, péče o bytí v čase a další.
- Za základ vzdělávání považujeme komunitu, ve které jsou pěstovány bezprostřední autentické, osobní a svobodné vztahy, pohledy, postoje a názory. Na její půdě probíhá veškerý ostatní život sestávající z klasické komunitní a skupinové práce, interaktivní výuky, výjezdů do přírody, seminářů a sebeřídících pracovních skupin. Lektoři a studenti vytvářejí živé společenství, ve kterém program nejen probíhá, ale především se společně tvoří. Je tedy vždy jedinečný, nezopakovatelný, byť v intencích výše popsaného.
Informace o studiu v akademickém roce 2025/2026
Název studijního programu:
|
psychologie
|
Kód studijního programu: |
B0313A230009 |
Typ a forma studia:
|
bakalářské prezenční
|
Standardní doba studia:
|
3 roky
|
Předpokládaný počet studentů v ročníku:
|
35
|
Předpokládaná cena za 1 semestr studia
|
39.500,- Kč
|
Studium je akreditováno NAÚ ČR pod Čj.: NAU-197/2019-12.
Pro uchazeče o studijní program Psychologie pořádáme 2x ročně Přípravný kurz.
Kompetence a profil absolventa studijního programu Psychologie vycházejí z nařízení vlády č. 275/2016 Sb a odpovídají oblasti vzdělávání Psychologie.
Absolvent tohoto studijního programu na PVŠPS prokazuje:
- znalosti psychologických disciplín, zejména obecné psychologie, neuropsychologie, kognitivní psychologie, vývojové psychologie, patopsychologie,
- znalosti dějin psychologie,
- znalosti příbuzných oborů, zejména epistemologie, filozofie, sociologie, antropologie, relevantní pro psychologickou praxi,
- znalosti psychologické metodologie, zejména kvantitativní i kvalitativní metody a experimentální metody,
- znalosti výzkumných postupů používaných v psychologii,
- znalosti psychodiagnostických metod,
- znalosti intervenčních postupů,
- porozumění etickému rozměru psychologické praxe.
Dokáže:
- analyzovat, reflektovat a hodnotit efektivitu a kvalitu vlastní profesní činnosti,
- plánovat, realizovat a hodnotit psychologickou intervenci,
- plánovat, realizovat a hodnotit empirické výzkumy a intervenovat v laboratorních podmínkách,
- aplikovat zásady etiky práce s lidmi.
Může se uplatnit:
- v akademické sféře a v dalších institucích zabývajících se vědou, výzkumem, vývojem a inovacemi,
- v oblasti personalistiky a řízení lidských zdrojů,
- ve školství,
- ve zdravotnictví,
- jako asistent psychologa,
- jako psycholog.
Znalosti, vědomosti a další předpoklady uchazeče pro přijetí do studijního oboru:
Základní podmínkou je ukončené úplné středoškolské vzdělání zakončené maturitní zkouškou. Předpokladem jsou základní vědomosti z psychologie a dále ze společenských věd v rozsahu středoškolského učiva. Kulturní, politický a společenský rozhled, schopnost samostatného úsudku a vlastního názoru na společensko-politické děje. Za důležité předpoklady také považujeme potřebnou osobní a sociální zralost, sociální cítění, sociální inteligenci. Rovněž předpokládáme dobrý vztah k lidem a základní osobnostní předpoklady.
Přijímací zkoušky mají tři části:
1. část je písemná a obsahuje:
- test obecných studijních předpokladů,
- vědomostní test, který zjišťuje úroveň všeobecně-kulturní informovanosti a úroveň předběžných znalostí z psychologie a společenských věd;
- test z cizího jazyka
Úspěšné absolvování písemné části je podmínkou postupu k dalším částem přijímacích zkoušek. K další části přijímacího řízení postoupí část uchazečů sestavených do pořadí podle výsledků části písemné.
2. část je ústní a je zaměřena na:
- orientaci v přečtené literatuře, jejíž seznam uchazeč předloží,
- posouzení motivace ke studiu a k výkonu budoucího povolání,
- řešení modelového problému nebo situace.
3. část - talentová zkouška - pohovor, ve kterém se posuzují osobnostní předpoklady uchazeče k výkonu povolání psychologa.
Podrobné informace k přihlášení a termíny přijímacího řízení pro akademický rok 2025/26 naleznete zde.
Obsah přijímacího řízení a příklady úloh:
1. Písemná zkouška:
a) test obecných studijních předpokladů. Test obsahuje úlohy, ve kterých se uplatňuje logické usuzování. Příklady úloh:
Vyberte jednu z vpravo nabízených možností (správná odpověď je zvýrazněna): |
dům : město = strom : ……
|
řeka
|
les
|
hřib
|
mrak
|
Doplňte číslo, které by v řadě logicky navazovalo: |
1 3 2 4 3 5 4 ……
|
6
|
b) vědomostní test - základy společenských věd. Test obsahuje otázky z oblasti společenských věd: filosofie, psychologie, psychoterapie, sociologie, kulturní oblasti apod.
Příklady úloh (vždy je třeba vybrat jednu z nabízených možností): |
Psychologické projektivní zkoušky jsou takové, které
|
neužívají slovních výroků, nýbrž jen názorných podnětů
|
neužívají početního vyjádření výsledků, nýbrž jen kvalitativního popisu |
ponechávají co největší volnost psychologovi při hodnocení |
ponechávají co největší volnost zkoumané osobě při reagování |
c) test z cizího jazyka
Porozumění psanému textu pomocí kontrolních otázek.
Úspěšné absolvování písemné části je podmínkou postupu k dalším částem přijímacích zkoušek. K další části přijímacího řízení postoupí část uchazečů sestavených do pořadí podle výsledků části písemné.
2. Ústní zkouška:
a) orientace v přečtené literatuře, jejíž seznam uchazeči předloží. Seznam by měl obsahovat odbornou literaturu z oblasti společenských věd. Knihy uvádějte ve formě, která je použita u doporučené literatury. Doporučujeme Vám, abyste do seznamu napsali jen knihy, které jste skutečně četli a o nichž něco víte, protože u pohovoru se Vás na některé z nich budeme ptát.
b) posouzení motivace ke studiu a k výkonu budoucího povolání.
c) řešení modelového problému nebo situace.
Příklad: Myslíte si, že každý člověk trpěl ve svém životě nějakou duševní poruchou nebo měl takové potíže? Pokud ano, ukažte příklady, pokud ne, zdůvodněte.
3. Talentová zkouška:
- pohovor, ve kterém se posuzují osobnostní předpoklady k výkonu povolání psychologa. Pohovor nemá charakter zkoušky, nemusíte se na něj nijak připravovat. Pro tuto část zkoušky je požadován Váš životopis.
Literatura:
- Drapela, V. J. (2011). Přehled teorií osobnosti. Praha: Portál
- Gillernová, I. (2015). Vybrané kapitoly z psychologie pro každého, Praha: FF UK
- Hayesová, N. (2021). Aplikovaná psychologie. Praha: Portál
- Hayesová, N. (2021). Základy sociální psychologie. Praha: Portál
- Noel-Hoeksema, S. (2012). Psychologie Atkinsonové a Hilgarda. Praha: Portál
- Orel, M. a kol. (2020). Psychopatologie. Praha: Grada
- Říčan, P. (2010). Psychologie osobnosti. Obor v pohybu. Praha: Grada
- Říčan, P. (2013). Psychologie. Příručka pro studenty. Praha: Portál
- Thorová, K. (2015). Vývojová psychologie. Praha: Portál
- Vymětal, J. (2010). Úvod do psychoterapie. Praha: Grada
Většinu témat probíraných v uvedeném soupise literatury obsahuje i rozsáhlé dílo:
Noel-Hoeksema, S., Frederickson, L. B, Wagenaar, W. A.: Psychologie Atkinsonové a Hilgarda. Praha: Portál, 2012.